A magyar bor értékpiramisa – dr. Fiáth Attila nemzetközi borakadémikussal beszélgettünk

A Magyar Turisztikai Ügynökség és a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa júliusban szakmaközi tájékoztató és egyeztető fórumot hívott létre mind a 22 borvidékre tekintettel, 6 állomáshelyszínen a Bor Roadshow keretében. A kezdeményezés az elmúlt évekre visszatekintve szinte egyedülálló lehetőséget teremtett a kormányzat, a szakmaközi szervezet és az ágazat szereplőinek együttműködésére. Az MTÜ és a HNT márciusban kezdődött,... Tovább..


A Magyar Turisztikai Ügynökség és a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa júliusban szakmaközi tájékoztató és egyeztető fórumot hívott létre mind a 22 borvidékre tekintettel, 6 állomáshelyszínen a Bor Roadshow keretében. A kezdeményezés az elmúlt évekre visszatekintve szinte egyedülálló lehetőséget teremtett a kormányzat, a szakmaközi szervezet és az ágazat szereplőinek együttműködésére. Az MTÜ és a HNT márciusban kezdődött, bormarketing szervezésére fókuszált közös munkájának legfontosabb célja, hogy nagyon aktív, precíz és hatékony kampányokkal segítsék elő a magyar bor népszerűsítését. Mivel a magyar borok kínálata rendkívül sokszínű, ezért a kommunikációt nem lehet egy sablonos üzenetre felépíteni. Helyette az MTÜ és a HNT egy kommunikációs értékpiramist mutatott be, mely a különböző szintekkel jól differenciált, de mégis világosan kommunikálható kategóriákban rendeződik.

Az értékpiramist az MTÜ megbízásában egy szakmai munkacsoport készítette el, melynek tagja volt dr. Fiáth Attila is, talán nem véletlenül. Attila az elmúlt évben hét borvidékkel is megkezdte a közös munkát az úgynevezett ORIGO kóstolók keretében, aminek legfontosabb célja, hogy az egyes borvidékek tapasztalati úton, világos termékkategóriák mentén, minőségileg definiálhassák magukat. Nem túlzás azt állítani, hogy ilyen nagymértékű szakmai és önképző összefogást magyar borászok között sok évtizede nem láthattunk. Tehát a magyar bor értékpiramisának megalkotása során Attila tanácsadói munkáját gyakorlati tapasztalatai is erősítették. Erről a munkáról és a bormarketing közeljövőben várható alakulásáról beszélgettünk  – a nem mellesleg Master of Wine aspiráns – szakemberrel a Pécsi Roadshow után.

Ez volt a Roadshow utolsó állomása. Mik a tapasztalataid? Megvalósította a tájékoztató fórum azt a célt, amit el kívántatok érni vele?

Mindenképpen. A legfontosabb az volt számomra, hogy a szakmában mindenki megértse – és ezen keresztül elfogadja – azt, amit az értékpiramis képvisel. Ez egy nagyon logikus és átgondolt rendszer, ami tökéletesen megoldja azt a hosszú évtizedek óta fennálló problémát, hogy 22 borvidékünk ezer féle stílusát képtelenség hatékonyan kommunikálni. Fontos a sokszínűség – ebben rejlik Magyarország valódi értéke – de a kommunikációhoz, úgy szoktam fogalmazni, hogy egy rendezett sokszínűség kell. Az értékpiramis ebben tud a legtöbbet segíteni. Ha e mögé az elv mögé mindenki fel tud sorakozni, akkor egy rendkívül biztos sorvezető mentén tudjuk felépíteni a kommunikációs stratégiát – ez egy origópont, amihez bármikor vissza lehet nyúlni. Ez természetesen nem csak a központi stratégiában nyilvánul meg, éppúgy meg fog jelenni az egyes borvidékek és borrégiók egyéni stratégiájában és kommunikációs aktivitásaiban is.

Ezek szerint jó volt a részvételi arány az egyes állomásokon. Elegendő szakembert tudtatok elérni? Egyáltalán csak borászoknak szólt mindez, vagy más kapcsolódó szakterületek is érdeklődtek?

Egy-két helyszínre még számomra is meglepően sokan jöttek el, és azt se felejtsük, hogy nyár van. Várhatóan a kezdő tokaji helyszín volt a legnépesebb, de kellemes meglepetés volt a kecskeméti is az alföldi borászokkal – gyakorlatilag záporoztak a jobbnál jobb kérdések. Jó volt látni az érdeklődést, nagyon hasznos impulzusok értek, főleg a kerekasztal-beszélgetések során. A siófoki állomás szintén nagyon jó részvételt hozott és nagyon aktív volt – nyilván a Balaton turisztikai szempontból is kiemelt helyzete miatt –, de itt azért szakmai szempontból is fontos sarokpontok kerültek előtérbe. A Balatoni régió adja most az ország első, valóban benchmark jellegű termékét, vagy ha úgy tetszik „brand”-jét, a Balaton Bort, ami működő – és jelenleg egyetlen – példája az értékpiramis alapját képező régiós bor kategóriának.

Amiben talán picit többet reméltem, az a kapcsolódó szakmák, éttermek, kávézók, szálláshelyek, programszervezők részvételi aránya. Az MTÜ rendkívül felkészült és világos kommunikációval érkezett a Roadshowra. A desztinációs elven alapuló támogatási szisztéma bemutatása és a turisztikai szempontból érintett elemek élményközpontú összekapcsolásának elve a borturizmus szereplőinek nagyon komoly lehetőségeket tartogat, akik nyilván valóan nem csak borászatok lehetnek.

Nézzünk picit előre. Dicséretes, hogy van bor értékpiramis és értjük, hogy mire jó. De a gyakorlatban, hogy kell ezt elképzelni? Egyáltalán milyen időtávban mérhetőek majd az eredmények?

Mint minden stratégia esetében ötéves ciklusokban érdemes gondolkodni, de biztosan lesznek gyors eredmények, minden bizonnyal olyan borvidékekről, melyek már most is ezen elvek mentén építkeznek. Vannak majdnem kész kategóriák, a már említett Balaton Bor, a Villányi Franc vagy a Szekszárdi és Egri Bikavérek, de még ezeket is le kell pucolni, illetve valóban márkásítani kell. Mindenhol van még tennivaló, de ezek kommunikációs szempontból már jól megfogható elemek. Az operatív végrehajtás kidolgozása még folyamatban van. A piramis pontosan azért készült, hogy a gyakorlati tervezést is segítse. A hazai és külföldi borimázst a piramisba illeszkedő termékekkel tudjuk központilag építeni. Most ezek létrehívása és kidolgozása lesz az elsődleges, és ez csak az egyes borvidékek és régiók egyeztető fórumainak kemény munkájával valósulhat meg. Ez szakmai munka, amit el kell végezni.  Egy másik fontos aspektus pedig az, hogy a borkiválasztást is a piramishoz kell igazítani. Ennek mentén kell a borversenyeket, a borminősítést felépíteni, és igen a végén a támogatási struktúra is ehhez kell, hogy igazodjon. Konzisztensen végig kell vinni a teljes rendszeren. Másképp nincs értelme.

És vannak erre megfelelő szakemberek? Vannak olyan hangadók, akik előre tudják vinni a helyi együttműködést? Vagy mindenhol kell egy dr. Fiáth Attila?

Szó sincs róla. Szerintem önmagában az, hogy néhány borvidékünk felismerte az igényt a fejlődésre már előrelépés. Azzal, hogy meghívtak, hogy segítsek nekik azt mutatja, hogy a korábbi demagóg kommunikációk vagy a problémák elkendőzése – hogy nem mertünk beszélni a hibákról – nem volt tovább járható út. Amit Szekszárdon elindítottunk nem az én érdemem, hanem a borászok hatékony összefogásának és példátlan megújulási vágyának ereje. Most már több borvidéken is folyik a munka és mindenhol látom – főleg a fiatalabb generációban – a tenni akarást, az előre mutató gondolkodást. Van közöttük bőven olyan figura, aki motorja lehet az építkező munkának. Ha van egy jó gyakorlat az elterjed, legalább is most úgy néz ki elég ragályos. Sok a tennivaló, nem állhatnak meg.

A borpiramis csúcsán a tokaji aszú áll? Nem érezték ezt más borvidékek igazságtalannak? Vannak ellenlábasok?

Ahogy korábban is említettem, ha valaki megérti a logikát, ami mögötte van, akkor el is fogadja. Nem találkoztam olyannal, aki ne értette volna meg. Olyannal igen, aki először nem értette, de kritizálta. Ez csak kommunikáció kérdése. Ellenlábasokról nem tudok. A borvidékek nagyon befogadóak voltak. Az előadásomban külön foglalkozok a koronaékszerrel. Hogy miért van ott ahol. Erről sokat lehetne beszélni, de talán, ami pont az egyenlőséget érintő érv az az, hogy ha a tokaji aszút kiemeljük a rendszerből, mint évszádok óta kész terméket, és az ország elsődleges bormarketing elemévé tesszük, akkor hirtelen a Tokaji borvidék ugyanott tart, mint bármelyik más borvidékünk: fel kell építenie a saját borpiramisát, definiálnia kell magát az aszún kívül is. És ebben van még mit tenni nekik is.

Hogyan tovább? Talán picit személyesebb a kérdés, de mindannyian nagyon szurkolunk, hogy szeptemberben a magyar borszakértői szakma egyik legjobban várt jó híre megszülessen, történetesen, hogy végre egy szakemberünk valóban karnyújtásnyira kerül az MW címtől. Ha pozitív a vizsga eredmény gyakorlatilag előre iszunk majd kicsit a medve, illetve a te bőrödre. Mi fog változni? Kicsit eszközévé válhatsz majd a magyar bormarketingnek.

Ebben még óvatos vagyok, bizakodóan várom az eredményt, de ez az utolsó pillanatban dől majd el, ha kinyitom a borítékot, addig pont nem számít, hogy mennyire érzem jónak az esélyeket. Bárhogy is alakuljon, a munka nem áll meg. A szakmai munkát folytatom a borvidékekkel és épp így az MW tanulmányokat is gőzerővel.

Nincs globálisan működő MW, mindenki előbb-utóbb specializálódik valamire. Nagy a nyomás, és kicsit adja is magát, hogy ha odakerülök a kelet-közép-európai régió borait még magasabb szintre emelve ismerjem, működésüket megértsem és akár szakmailag képviseljem. Nem sokan vannak az MW-k között, akik kimondottan itt tevékenykednek. De ez egyáltalán nincs eldöntve. A hazai borokkal kapcsolatos tevékenységem és munkám ettől egyelőre független, ha szükség van rám és hívnak, mindig örömmel megyek, ez nem fog változni, biztosan.

Szerző: Krasznai Zsófia


Source: Vincemagazin HU


Error. Page cannot be displayed. Please contact your service provider for more details. (5)